Straatleven. (Streetlife)

26 februari 2017 - Jaisalmer, India

zondag 26 februari - De laatste dag in Jaisalmer. Vanmorgen de straat opgegaan en her en der een half uur of een uur gezeten. Op de motor vervoeren ze van alles. Een vijftal ijzeren staven van 1.20 mtr lang liggen dwars op de scooter. Links staat een vrachtautootje met zakken cement. Hij kan niet doorrijden vanwege koeien en motoren rechts. De scooter kan ook niet doorrijden omdat de auto rechts van hem staat en links voor hem een motor. De ijzeren staven zijn de oorzaak dat hij niet kan doorrijden. De motorrijder zet de motor iets naar voren maar niet genoeg. Hij kijkt verongelijkt en start zijn motor en rijdt weg. Ik blijf me verbazen dat ik geen ongelukken heb gezien. Geen motor die onderuit is gegaan en geen Tuktuk die iets geraakt heeft. Sommige rijders houden hun claxon abnormaal lang ingedrukt. Alsof ze daarmee voorrang willen afdwingen. Vaak rijden zij abnormaal hard. En ze komen er mee weg ook. Sommige honden gaan zo ver op de weg liggen dat als er een tuktuk te dicht langs rijdt zij voorzichtig een poot terugtrekken. Ik zat tegenover een bouwplaats. Er staat een tankwagen met water met een slang in een ton. Er ligt een berg grint en een berg zand. De zakken cement zijn net gelost. Achter de ton met water staat een betonmolen met rechts een benzinemotor die hem aandrijft. De man bijde water ton bediend de betonmolen. Alle werkers, merendeel vrouwen, dragen metalen schalen die zij vullen met een grondstof, zetten die op hun hoofd en kieperen die in de molen. De waterman doet het water erin en houdt in de gaten hoeveel zand, grint en specie er in gaat. Althans ik ga er van uit, geteld heb ik het niet. Als het beton klaar is draait ie de molen naar de andere kant en leegt hem op de grond. Daar staan weer voornamelijk vrouwen die de schalen met het beton vullen en leeggooien boven het betonijzer. Het zijnde mannen die trillen en egaliseren. Het loopt als een geoliede machine. Alleen sttaat de uitlast van de motor precies naar de opening van de betonmolen. En soms komt er een speciewolk uit de molen zodatje je afvraagt hie de longen van de speciejongen en de waterman er uit moeten zien. Weerverderop zitten kijken hoe man een zoet zure lekkernij aan het maken is. Ik heb het op de trouwerijgegeten maar weet niet meer hoe het heet. Nu moet ik jog een uur wachten en dan gaat mijn trein. Tot morgen in Bikaner.

Febr 25th - after i checked out i spent my day for the grester part of the day on the street. I witnessed a guy caarying steel bars around 1 mtr wide sideways on his scooter. He could not pass  a car and a motorcycle because of the steel bars and some cows who obstructed the car. The owner of the motor bike moved 30 cm forwards but that was not enoygh. Then he looked annoyed and statted the bike and drove away. Then i came at a construction site. There was a pile of bags with cement a watertruck, a pil os sand and pebblestones. A guy opened the cement bags and filled an iron bowl, put it on his had en throwed it in the concretemill. The women did the same with the sand and pebblestones. The guy who operated the concrete mill throwed also the water in the mill. And when the concrete was ready he emptied it on the ground. Other women filled their bowls and throwed it on the ironwork. It ran as clockwork A dig who was lying to far on the road was nearly ran by a tuktuk. The only thing he did was lift the leg who was furthest on th road. I still be amazed that i witnessed nog accidents despite some drivers driving fsr too fast. Now i wait for my train to Bikaner. See you tomorrow. 

Foto’s

2 Reacties

  1. Opa:
    27 februari 2017
    Dure werkkleding dragen ze daar en in die warmte. Maar wel fleuriger dan hier.
  2. Hans:
    28 februari 2017
    Haha, ja. Maar ik denk dat de kleur iets met de kaste waartoe zij behoren te maken heeft