De 12e dag alweer

12 februari 2017 - Tala, India

12 februari

Eindelijk gaat de wekker af....het is 4:45 uur en het is bijna tijd voor de eerste tijger safari. Scheren, douchen en op naar de koffie. Als ik uit mijn cabin stap regent het. Gelukkig heb ik een regenjasje mee en zit allles in plastic verpakt. (Geen 2e Hongarije meer, hè Raymond) De verwachtingen zijn hooggespannen. Niet alleen bij mij maar ook van de andere gasten. Als we de koffie op hebben en weer buiten komen is het droog. En er is gelukkig ook een jeep voor mij. De chaufeur rijdt gelijk weg naar het vertrekpunt van de safaris. Daar stapt de gids in. En weer zit ik alleen in de jeep. Het is best fris, ik ben blij dat ik ook warme kleding heb meegenomen. Met de camera in de aanslag gaan we het reservaat in. De zandweg loopt tussen struiken bamboe en verschillende boonsorten door. Af en toe een rotsplaat en beekjes. We zijn ook twee meren tegen gekomen. De gids noemt boomsoorten waarvan ik de naam meteenweer vergeet.....tijgers diat wil ik horen. Zoals in 2014 in Sasan Gir national park komen we ook hier heel veel "spotted deer" tegen. Gevlekte hertjes. Maar ook een aantal "Samba deer". Een groot hertensoort. Naasst wilde zwijnen, Langoer en makaken (apensoorten) ook een gier en verschillende andere vogelsoorten gezien. De gids is goed. Een aantal keer waarschuwt hij de chauffeur die meteen de motor stilzet en de jeep stopt. Vervolgens luisteren we een paaar minuten naar de geluiden in het bos. We zijn 1 x omgekeerd en een stukje terug gereden. Weer stil gaan staan en turen tussen de bomen en bamboe. De gids zegt dat hij de apen een waarschuwingssignaal hoorde geven. We zijn toen in die richting terug gereden. Helaas zijn we geen tijgers tegen gekomen. Wat moet je je voorstellen bij een safari? Het volgende; je zit in een jeep die met 30 tot 40 km/u door een bos rijdt. Je kan hoogstens 25 meter diep het bos in kijken. De bamboe struiken zijn ongeveer 1.5 mtr breed met soms grote ruimtes ertussen. Maar meestal iets van 1 tot 2 mtr. Je kijkt alle kanten op en dat is pech als je alleen bent. Je hebt alleen de gids nog als extra paar. Je kan zelf aangeven als je wilt stoppen voor een foto. Maar ook als je denkt iets gezien te hebben. Ik zag bijvoorbeeld  een tak met bladeren voor een tijgerkop aan. Zo graag wil je de tijger zien...... Ook de avond safari was zonder tijgers. Op het resort is tussen 18:00 en 19:30 uur kogffie en thee bij de open haard. (Zie foto) Daar hoorde ik dat niemand vandaag tijgers gezien heeft. Morgen weer twee kansen. Na tetugkomst 's morgens aan het ontbijt gegaan. Dat was behoorlijk uitgebreid. Deels westers, toast en jam, deels indiiaas, chutney en chapat. Eten laten zakken en op naar het zwembad. Best een koude duik, maar na een paar baantjes ben ik gewend. 's Avonds heerlijk gegeten en morgen weer vrieg op.

February 12th,

.....yes, finally my alarm goes off. Time for te first safari. Shave and shower and off to the restaurant for coffee. As i leave my cabin there is still a little downpoor. I was prepared for that so my raincoat serves her duty. And my photogear is packed in plastic bags. Expectstions are high, not only with me. During the coffee it stopped raining and it kept dry. At the entrance there was one jeep for me alone. Downside from that is that you have only the guide as extra pair of eyes. Highside is that you have plenty of room to look all around. The reserve contains bamboo bushes, diffent species of trees and grass lands. The driver drove the jeep with 30 to 40 km per hour through the forrest. You can see only 25 to 30 meters into the forest. The bamboo bushes stands closest to the sandy road. With spaces of 1 to 2 meters between de bushes. Sometimes bigger. That makes it hard to see well. Sometimes you'll yell STOP and then he'll stop and backs up the jeep. Most of the time it isno tiger but a branch with leaves :-)  The guide us  good. A few times he ordered the driver to stop. He shutted down the engine and stopped the car. Then we listend to the noises of the forest. At one time we went back a few hundred meters. The guide told me that he heard the monkeys giving  a warning signal to the deers. Unfortunately we haven't seen tigers today. We spotted several deers, wold boars, monkeys and birds. Back at the resort, after the 1st safari, i took a dive in the pool. Despite the cold water it was refreshing. After each 2nd safari there is coffee and tea served around a camp fire. There we can share our experiences with the other guests. It seemed that no one of us had seen a tiger. Tomorrow we have two new changes.