Leven in een trein. (Living in a trai

18 februari 2017 - Sawai Madhopur, India

18 februari; Ik was op tijd op Varanasi Junction.......de trein kwam 1 uur te laat. En nu hebben we al 5 uur vertraging. Met dit soort vertragingen had ik geen rekening gehouden. Misschien hoopte ik ze daardoor te vermijden. 2 uur en misschien 3 uur vond ik te doen. Dit heeft  een direct gevolg op mijn schema. En achteraf praten is makkelijker dan vooraf incalculeren. Zo ben ik nu van mening dat 1 dag Varanasi voldoende was geweest en had ik gisteren zonder verplichtingen kunnen aankomen op Ranthambore. Nu mocht ik maximaal 3 uur vertraging hebben wilde ik nog de eerste safari kunnen doen. Nu baal ik stevig van deze mega vertraging. Lesson learned: Vermijd Indiase treinreizen van meer dan 8 uur. Inmiddels is het half vijf.nog 1stop en een uur in totaal. Vertraging is tot 7.5 uur opgelopen. Afijn, ik heb de helft van Jenson Button's "A championship year" gelezen. De catering in de trein is doorlopend. Chai (Indiase thee) verkopers , krantenverkopers, waterverkopers, chips en koekjesverkopers.....enz. Ze blijven op en neer lopen. Om half zes aangekomen. Met de tuktuk was ik in 10 minuten bij het hotel. Ingecheckt, kamer gecheckt en ok bevonden en meteen de zwembroek aangetrokken en het zembad ingedoken. Dit maakt toch weer heel wat goed. Het is 21:30 uur en ik heb lekker gegeten en heb alle stof van Varanasi er af gedoucht. Morgen om 6 uuur de safari....fingers crossed

Iets anders: Beveiliging.

Op het treinstation in New Delhi moest alle bagage op een loopband en wrd ie gescand. Ikzelf liep door een poortje, luisterde naar het gepiep, pakte mijn bagage en liep weer door. Niemand die wilde weten wat ik in mijn "rugzakje" had. Twe lenzen een camera en opladers lijkt mij  er toch vreemd uit te zien. In Khajuraho loop ik door het poortje van de westerse groep tempels. Ik wordt gefouilleerd en ze kijken in mijjn heuptasje en zie niet het zakmes wat erin zit. Dan in Vaanasi. De "PDR Mall", 4 verdiepingen hoog, 1 schoenenzaak en Domino's Pizza (begane grond), 1 bioscoop (1e verdieping) en op de 4e verdieping een restaurant met dak terras en zwembadje van 3 bij 8 meter. (Incl kleedruimte).Ook hier een poortje en een beveiliger die je fouilleert door even op je heupen te voelen. Sommigen lopen gewoon in die handeling door. Ook hier voelt hij het zakmmes niet. Maar in de stad lopen, of zitten, heel veel militairen. Wapens variëren van karabijn tot mittralieur. Op sommige plaatsen, in de oude stad staan wachthuisjes van een centimeter dik staal.

Febr 18th; I arrive at Varansi Junction on time........unfirtunately the train arrived one  hour to late. I hit the sack at ariund 21:00 hours and slept well. Nearly 12 hours later i woke up not knowing where we were. At a certain moment the train stopped and we stood there for an hour. The next station we arrived at was Raja Ki Mandi. We should have left that station at 05:15 hours. And now, as i am typing, it is 11:32 and we stll haven't left Agra. The delay is now 5.5 hours. That kind of delay was not counted for. More than 3 hours was calculated. And as a result of that i will miss the first safari at Ranthambore. A result of a too tight travelplan. At the train there are lots of sellers. Water, chai (Indian tea) , newspapers, chips and cookiies etc. They walk the train up and down. I arrived at 17:30 and the tuktuk took me in 10 minutes to the hotel. I saw the swiimgpool at the front of the hotel and right after check in i plunged into the water. This makes up for a lot of the aggony. Now it is 21:30 hours and i had dinner. Showered al Varanasi's dust of and ready togo to sleep. The alarm goes at 05:45 as we go for the Ranthambire safari.

Topic; Security

In Delhi trainstations all lugage was scanned before you could enter the platforms. Bur nobody asked me to open the little bacpack and show whats inside of it. In Khajuraho, entering the western temple group, i was checked by a security guard. He took a look into my bag and did not see the army knife. In Varanasi they have a security officer manually checking the customers who enter a mall wit one store a pizza restaurant, a cinema and a restaurant. Even he did not find the army knife. Furthermore, there are lots of military people in the center of the old town. Caarying all kind of weapons.It looks good but the way they do itcanbe improved.