Jaisalmer, de laatste week begint. (The last week)

23 februari 2017 - Jaisalmer, India

23 februari 01:23 uur;De tuktuk zet me af voor de deur van hotel Mystic Jaisalmer. Precies wat ik van dit stadje verwacht, mistiek. De ingang ligt achter een opstap van drie treden. Links en rechts van de deur ligt een zwerfhond. Met de rugzal als buffer buig ik me over de rechtse hond. Hij kwispelt, en ik bel aan. De deur gaat open en de honden lopen weg. Die vinken we weer af als 'positieve ervaring met zwerfhond'. Het inchecken is zo gedaan. Mijn kamer zit schuin achter de receptie, lekker centraal. Hij is ruim maar niet echt sfeervol. Er hangen geen schilderijtjes of zo aan de wand en het ligt is koud wit. De alkoof is wel leuk (zie foto). Ik duik mijn bed in maar het eerste half uur kan ik niet in slaap komen omdat een hoop zwerfhonden naar mekaar zitten te blaffen. Tot iemand een schreeuw geeft. Daarna wordt het stil. Om half negen wordt ik wakker en kleed met aan. Het ontbijt is op de 2e verdieping. Het blijkt een mooi dakterras te zijn met uitzicht op het fort. Precies wat ik gehoopt had. Na het ontbijt naar de receptie gegaan en de enig nog niet geboekte treinreis geboekt. Die van Jaisalmer naar Bikaner. Dan krijg ik een route naar het fort en nog wat artistieke plekken in het dorp. Het fort kan je gratis in, het advies van de receptionist "koop liever buiten dan binnen het fort" Dat scheelt de helft. Het fort is een klein dorp met heel veel kleine straatjes. Zo kom ik bij een guesthouse en kan ik via een binnenplaats naar het dak. Het uitzicht is super. Een leuk zitje in de muur waar je heerlijk kan wegdromen met de fantasieën van duizend en één nacht. Het aantal toeristen is enorm. Bij de tempel vragen ze 200 roepies entree. Ik geloof wel dat het mooi is en loop naar de ingang van het paleis. De entree is 500 roepies voor een audiotour. Leuk om te doen want in een slaapkamer lafen twee bewerkte blokken hout naast een bed. Nu hoorde ik dat dat de dumbles van de maharadja waren. Dat had ik er nooit in gezien. Zo was de uitleg over het probleem om water in het fort te krijgen en de oplossing interresant.Het hoogste punt bood een magnifiek 360 graden uitzicht. Het leek alleen de noordzee wel  met 3 windmolen parken op enige afstand. Ik ben weer een straatje ingedoken en kwam geen toerist meer tegen. Plots zie ik een bordje Kuku coffee en ben daar naartoe gelopen. Het zat boven op de muur. Het pad ernaartoe bestond eerst uit steengriis en toen een aantal stepstones die als trap dienst deden. Tenslotte het woonverblijf met keuken en een gewone trap naar het terraje. Dit terras kijkt op westkant van Jaisalmer uit. De cappucino was heerlijk en wie weet kom ik nog eens terug om een zonsondergang te fotograferen. Toen ik terugliep kwam ik langs de tempel waar het nu uitgestorven was. Zou het zo kunnen zijn dat de toeristen op camel safari zijn? Ik heb me weer een weg gebaand door van allerlei straatjes. Terug in het hotel ff lekker languit gegaan, Eens kijken wat de avond brengt. Onder het fort zit restaurant Monica. Daar heb ik een lekkere lambs curry gegeten. De straten zijn erg leeg. Je loopt niet met de meute mee, maar toch vond ik de juiste afslag.

Februari 23rd 01:23 AM; The tuktuk deliverd me at the hotel. There is a three steos stairs and on both sides there is a dog laying. The bell button is above the right dog. When i gently bend over the dog he winkles his tail and i push the button. The check in was piece if cake and i got to bed immediately. But it took half an hour beforei fell to sleepbecause of a number of dogs were barking to each other. The room is ok, enogj space but not cosy. I miss ambient light and posters or paintings on the wall. I woke up at 08:30 and went for breakfast at the roof terrace. It had exactly the view i had hoped for. Jaisalmer fort is precisely shown as the picture i innitially saw of Jaisalmer. I went to the fort and searched my way through all kind of little streets and alleys. The fort is a small town behind walls. I took an audio tour through the palace and learned how they had to solve a 'how to get water"  problem. I loved to see all rooms and the view from the highest point of the palace. Here i saw wind mills for the first time in India. 3 large areas. After i got back into the alleys i found a coffee house on top of the all. Here you can view the sunset because it is at the west side of Jaisalmer fort. I noticed that the nrumber of tourists who were this morning visiting the fort was reduced considerably. I took a strawl through Jaisalmer and went back to the hotel for a little rest.